Byla jednou jedna škola a jako každý rok tam do prvních tříd nastupovaly nové děti. Některé se těšily, jiné méně a některé se bály. Některé se znaly ze školky, jiné ze sousedství. A také tam byly děti, které se viděli poprvé v životě. A jak to bývá v každé skupině, některé děti byly průbojné, jiné spíš tišší a ostýchavější. A ty děti měly samozřejmě také různé rodiče, různě respektující, různě podporující, různě pečující, s různým přístupem k výchově, s odlišným domácím zázemím, s různým sociálním postavením. A takhle bychom mohli pokračovat ještě dlouho, ale není to potřeba. Ty rozdílnosti, o kterých je řeč, můžete vidět všude kolem sebe. V práci, v rodině, v sousedství, prostě kdekoli.
Vraťme se ale k našim dětem, čerstvým prvňáčkům. Tyhle děti se prvního září před školou jako by náhodně rozdělily do tří tříd. Náhodně v našem případě znamená bez viditelného klíče nebo záměru. A začala škola. Jak dny plynuly, děti si pomalu, lépe či méně dobře zvykali. A třídy se začaly vyvíjet a měnit. Šikovnější děti začínaly zářit, některé děti zesmutněly a samozřejmě některé začaly zlobit. Většinou ty, kterým učení tolik nešlo a které škola bavila každý den méně a méně.
Tohle znáte, že? Překvapila jsem snad někoho? Asi spíš ne.
Jenže toto se dělo pouze ve dvou třídách ze tří. A co ta třetí? Tam to bylo úplně jinak! Všem dětem učení šlo. Nikdo nezlobil (nad rámec běžné dětské živosti). Všechny škola bavila. Nebyly tam chytřejší a méně. Přišel konec září a nic se nezměnilo.
Zůstalo to stejné i v říjnu, listopadu a prosinci a na škole najednou existovala „zázračná“ třída, na kterou se chodily dívat ostatní paní učitelky. Ty chodily s nedůvěrou, se snahou odhalit tu iluzi, ale odcházely s úžasem a vše potvrzovaly (některé dost nerady). Samotní rodiče některých dětí vůbec nechápali. Z domova znali své děti jinak anebo třeba ze školky dostávali úplně jinou zpětnou vazbu.
A zázrak trval. Na konci první třídy se na všech vysvědčeních objevovaly převážně jedničky. A pak přišla druhá třída. Tipnete si, co se změnilo? Samozřejmě, že nic. Zázrak trval. Jak učiva přibývalo, přibylo i dvojek a občas i nějaká ta trojka, ale pořád to byli pohodáři. Žádné neúnosné zlobení, žádná rivalita. Místo ní společné tvoření.
Zdá se to jako sen, že? Jako příběh z knihy.
Jestli jste se trefili, prozradím v pokračování příběhu.
Vy zatím můžete hlasovat a zvažovat.
Pokud jste zvolili ano, proč si myslíte, že byla zázračná třída zázračná?
Pokud jste zvolili NE, přemýšlejte, proč je to pro vás tak nepředstavitelné, ta zázračná třída.
Tenhle příběh se skutečně stal a já jsem byla blízko tak vám to teď můžu vyprávět z vlastní zkušenosti. Byla jsem také u toho, když to kouzlo pominulo. A už tenkrát, i když tehdy úplně z jiné perspektivy, jsem si říkala, jak prosté to může být.
Byla jednou jedna paní učitelka. Jmenovala se Tereza. Byla hodně mladá, někteří by řekli nezkušená. Byla maličká, drobná a mnozí se báli, jak může zvládnout třídu neposedných dětí.
A právě tahle paní učitelka stála za celým tím zázrakem. Měla obrovský dar vidět v každém dítěti jeho nejlepší stránky. A uměla s nimi pracovat. dokázala usměrňovat energii třídy a vést všechny ke společnému tvoření. Ano, tak prosté to skutečně je.
Asi už tušíte, že kouzlo pominulo v okamžiku, kdy ta třída se posunula výš a ve čtvrté třídě dostala jinou třídní učitelku. Ale pro nás je klíčové, že ten zázrak fungoval souvisle tři roky a ty tři roky už je dost dlouhá doba na to, abychom to mohli zpochybňovat.
Přiznám se, že netuším, jestli už tehdy paní učitelka Tereza o svém daru věděla a pracovala s ním záměrně. Pro můj a váš příběh to ale vlastně není důležité.
My jsme si tím ale tímhle příběhem ukázali klíč. To, že ho vidíme, že o něm víme, je vážně klíčové.
Ale tím naše práce jen začíná. Věříte i vy, že ze svého týmu můžete vytvořit svou zázračnou třídu?
Pokud ano, můžete to dokázat.
A já jsem tu pro vás, abych vám ukázala, jak na to a případně vás na té cestě provázela.